Generelle vilkår og betingelser
I disse vilkår og betingelser gælder følgende definitioner:
Betænkningstid: den periode, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler som led i udøvelsen af et erhverv eller en virksomhed, og som indgår en aftale om fjernsalg med den erhvervsdrivende;
Dag: kalenderdag;
Varighedstransaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvis leverings- og/eller købsforpligtelse er spredt over tid;
Holdbar databærer: ethvert middel, der gør det muligt for forbrugeren eller den erhvervsdrivende at gemme oplysninger, der er rettet til ham personligt på en måde, der muliggør fremtidig konsultation og uændret gengivelse af de lagrede oplysninger.
Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for at ophæve aftalen om fjernsalg inden for fortrydelsesfristen;
Iværksætter: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenesteydelser til forbrugere på afstand;
Aftale om fjernsalg: en aftale, hvorved der inden for rammerne af et system, der er organiseret af iværksætteren til fjernsalg af produkter og/eller tjenesteydelser, til og med aftalens indgåelse, udelukkende anvendes en eller flere teknikker til fjernkommunikation;
Teknik til fjernkommunikation: midler, der kan bruges til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og iværksætteren er kommet sammen i samme rum på samme tid.
Generelle vilkår og betingelser: de nuværende generelle vilkår og betingelser for iværksætteren.
Artikel 2 - Iværksætterens identitet
Virksomhedens navn: Fashion København
Handelskammernummer: 95293884
Handelsnavn: Fashion København
Momsnummer: NL005143340B62
Kundeservice mail: Info@Fashionkobenhavn.dk
Virksomhedens adresse: Tijmstraat 5, 9408 AH Assen
Artikel 3 - Anvendelighed
Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fra iværksætteren og for enhver fjernkontrakt og ordre, der er indgået mellem iværksætteren og forbrugeren.
Før fjernkontrakten indgås, vil teksten til disse generelle vilkår og betingelser blive gjort tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, inden fjernaftalen indgås, vil det blive angivet, at de generelle vilkår og betingelser kan inspiceres i iværksætterens lokaler, og de vil blive sendt gratis til forbrugeren så hurtigt som muligt efter anmodning.
Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, uanset det foregående afsnit, og inden fjernsalgsaftalen indgås, kan teksten til disse generelle vilkår og betingelser stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at den kan opbevares af forbrugeren på en enkel måde på en holdbar databærer. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det, inden fjernsalgsaftalen indgås, blive angivet, hvor de generelle vilkår og betingelser kan inspiceres elektronisk, og at de vil blive sendt elektronisk eller på anden måde gratis på forbrugerens anmodning.
Såfremt der ud over disse almindelige betingelser gælder særlige produkt- eller servicebetingelser, finder andet og tredje afsnit tilsvarende anvendelse, og i tilfælde af modstridende almindelige betingelser kan forbrugeren altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest fordelagtig for ham.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse almindelige betingelser på noget tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller annullerede, forbliver aftalen og disse betingelser i øvrigt i kraft, og den pågældende bestemmelse erstattes straks ved gensidig aftale med en bestemmelse, der nærmer sig formålet med den oprindelige så tæt som muligt.
Situationer, der ikke er fastsat i disse generelle vilkår og betingelser, skal vurderes »i ånden« i disse generelle vilkår og betingelser.
Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes »i ånden« af disse generelle vilkår og betingelser.
Artikel 4 - Tilbuddet
Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, skal dette udtrykkeligt fremgå af tilbuddet.
Tilbuddet er uden forpligtelse. Iværksætteren har ret til at ændre og justere tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at muliggøre en korrekt vurdering af tilbuddet af forbrugeren. Hvis iværksætteren bruger billeder, er disse en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter og / eller tjenester. Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke iværksætteren.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke være en grund til kompensation eller opløsning af aftalen.
Billeder af produkter er en sand repræsentation af de tilbudte produkter. Operatøren kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de virkelige farver på produkterne.
Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er knyttet til accept af tilbuddet. Dette vedrører især:
prisen, eksklusive fortoldningsgebyrer og importmoms. Disse ekstra omkostninger er for kundens regning og risiko. Post- og/eller kurertjenesten vil anvende den særlige ordning for post- og kurertjenester i forbindelse med import. Denne ordning gælder, hvis varerne importeres til bestemmelseslandet i EU, hvilket er tilfældet i denne sag. Post- og/eller kurertjenesten opkræver moms (uanset om det er sammen med de opkrævede fortoldningsgebyrer eller ej) fra modtageren af varerne;
eventuelle forsendelsesomkostninger;
den måde, hvorpå kontrakten vil blive indgået, og hvilke handlinger der kræves til dette formål;
hvorvidt fortrydelsesretten er gældende eller ej;
metoden til betaling, levering og opfyldelse af aftalen;
perioden for accept af tilbuddet eller den periode, inden for hvilken den erhvervsdrivende garanterer prisen;
niveauet for taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af teknikken til fjernkommunikation beregnes på et andet grundlag end den almindelige basistakst for den anvendte kommunikationsmetode;
om aftalen arkiveres efter dens indgåelse, og i givet fald hvordan den kan konsulteres af forbrugeren;
den måde, hvorpå forbrugeren, inden aftalen indgås, kan kontrollere og om ønsket berigtige de oplysninger, han har givet i henhold til aftalen;
eventuelle andre sprog end nederlandsk, som aftalen kan indgås på;
de adfærdskodekser, som den erhvervsdrivende er underlagt, og den måde, hvorpå forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk, og
fjernsalgsaftalens minimumsvarighed i tilfælde af en transaktion af længere varighed.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 - Aftalen
Med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 indgås aftalen på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de vilkår og betingelser, der er fastsat heri.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil den erhvervsdrivende straks bekræfte modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er blevet bekræftet af iværksætteren, kan forbrugeren opløse aftalen.
Hvis aftalen indgås elektronisk, skal iværksætteren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte den elektroniske overførsel af data og skal sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil iværksætteren overholde passende sikkerhedsforanstaltninger.
Iværksætteren kan - inden for juridiske rammer - informere sig om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, såvel som alle de fakta og faktorer, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernaftalen. Hvis iværksætteren på baggrund af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå aftalen, har han ret til at afvise en ordre eller ansøgning eller til at knytte særlige betingelser til implementeringen, mens han giver grunde.
Iværksætteren vil inkludere følgende oplysninger med produktet eller tjenesten til forbrugeren, skriftligt eller på en sådan måde, at det kan opbevares af forbrugeren på en tilgængelig måde på en holdbar databærer:
besøgsadressen til iværksætterens virksomhed, hvor forbrugeren kan gå med klager;
betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller i givet fald klare oplysninger om at være undtaget fra fortrydelsesretten;
oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice;
de oplysninger, der er omfattet af artikel 4, stk. 3, i disse vilkår og betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet forbrugeren disse oplysninger inden aftalens opfyldelse;
kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er af ubestemt varighed.
I tilfælde af en varighedstransaktion gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Hver aftale indgås under de suspensive betingelser for tilstrækkelig tilgængelighed af de relevante produkter.
Artikel 6 - Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opløse aftalen uden at give grunde i en periode på 14 dage. Denne refleksionsperiode starter dagen efter modtagelse af produktet af forbrugeren eller en repræsentant, der tidligere er udpeget af forbrugeren og gjort kendt for iværksætteren.
I løbet af refleksionsperioden vil forbrugeren håndtere produktet og dets emballage med omhu. Han vil kun pakke ud eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis han udøver sin fortrydelsesret, returnerer han produktet til iværksætteren med alt leveret tilbehør og - hvis det er rimeligt muligt - i den oprindelige tilstand og emballage i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, der er givet af iværksætteren.
Hvis forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at gøre dette kendt for iværksætteren inden for 14 dage efter modtagelse af produktet. Forbrugeren skal gøre opmærksom på dette ved hjælp af en skriftlig besked / e-mail. Når forbrugeren har meddelt, at han ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer blev returneret til oprindelsesstedet i tide, f.eks. ved hjælp af et afsendelsesbevis.
Hvis kunden efter udløbet af de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3, ikke har udtrykt sit ønske om at gøre brug af sin fortrydelsesret eller ikke har returneret produktet til iværksætteren, er købet et faktum.
Artikel 7 - Omkostninger i tilfælde af tilbagetrækning
Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal omkostningerne ved returnering af produkterne bæres af forbrugeren.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, refunderer iværksætteren dette beløb så hurtigt som muligt, men senest inden for 14 dage efter tilbagekaldelse. Dette er underlagt betingelsen om, at produktet allerede er modtaget tilbage af iværksætteren, eller at der kan fremlægges afgørende bevis for fuldstændig returnering.
Artikel 8 - Udelukkelse af fortrydelsesret
Iværksætteren kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har angivet dette i tilbuddet, i det mindste i god tid inden aftalens indgåelse.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter
der blev oprettet af iværksætteren i henhold til forbrugerens specifikationer;
der er klart personlige i naturen
der ikke kan returneres på grund af deres art;
som ødelægger eller ældes hurtigt;
hvis pris er underlagt udsving på det finansielle marked, der ligger uden for iværksætterens kontrol;
for individuelle aviser og magasiner;
for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.
for hygiejneprodukter, som forbrugeren har brudt forseglingen på.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester:
angående logi, transport, restaurationsvirksomhed eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode; hvor leveringen er begyndt med udtrykkeligt samtykke fra forbrugeren, før fortrydelsesretten er udløbet; vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Prisen
I den i tilbuddet nævnte gyldighedsperiode stiger priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, medmindre prisændringer skyldes ændringer i moms-satserne.
I afvigelse fra det foregående afsnit kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester med variable priser, hvis priserne er bundet til udsving på det finansielle marked, som virksomheden ikke har indflydelse på. Denne tilknytning til udsving og det faktum, at eventuelt oplyste priser er vejledende, angives i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovbestemmelser.
Prisforhøjelser fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis virksomheden har aftalt dette og:
disse skyldes lovbestemmelser; eller forbrugeren har ret til at opsige aftalen fra den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.
Leveringsstedet er i henhold til artikel 5, stk. 1, i loven om omsætningsafgift 1968 det land, hvor transporten begynder. I dette tilfælde finder leveringen sted uden for EU. Som følge heraf vil der blive opkrævet importmoms og/eller toldomkostninger hos modtageren af post- eller kurertjenesten. Derfor vil virksomheden ikke opkræve moms.
Alle priser er med forbehold for tryk- og tastefejl. Der påtages intet ansvar for følgerne af tryk- og tastefejl. I tilfælde af tryk- og tastefejl er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet til den fejlagtige pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og Garanti
Virksomheden garanterer, at de produkter og/eller tjenester opfylder aftalen, de i tilbuddet nævnte specifikationer, de rimelige krav til kvalitet og/eller anvendelighed samt de gældende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter, der eksisterede på datoen for aftalens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer virksomheden desuden, at produktet er egnet til andet end normalt brug.
En garanti, der gives af virksomheden, producenten eller importøren, påvirker ikke de lovgivningsmæssige rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for virksomheden i henhold til aftalen.
Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal skriftligt meddeles virksomheden inden for 14 dage efter levering. Returnering af produkterne skal ske i den originale emballage og i ny stand.
Virksomhedens garantiperioder svarer til producentens garantiperiode. Virksomheden er dog aldrig ansvarlig for produktets endelige egnethed til enhver individuel anvendelse af forbrugeren eller for eventuelle råd vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
-
Forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har fået dem repareret og/eller bearbejdet af tredjeparter;
-
De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller på anden måde er blevet behandlet uforsigtigt eller i strid med virksomhedens anvisninger og/eller behandlet på emballagen;
-
Manglen helt eller delvist skyldes forskrifter, som myndighederne har givet eller vil give vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 – Levering og Udførelse
Virksomheden vil udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.
Som leveringssted gælder den adresse, som forbrugeren har meddelt virksomheden.
Under hensyntagen til det, der er nævnt i artikel 4 i disse almindelige betingelser, vil virksomheden udføre accepterede ordrer med rimelig hastighed, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan udføres eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren modtage besked herom senest 30 dage efter, at han har afgivet ordren. I så fald har forbrugeren ret til at opsige aftalen uden omkostninger og ret til eventuel erstatning.
I tilfælde af opsigelse i henhold til det foregående afsnit vil virksomheden tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt, dog senest 14 dage efter opsigelsen.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at stille et erstatningsartikel til rådighed. Senest ved leveringen vil det klart og forståeligt blive meddelt, at et erstatningsartikel leveres. Retten til at fortryde gælder ikke for erstatningsartikler. Omkostningerne ved en eventuel returnering afholdes af virksomheden.
Risikoen for beskadigelse og/eller bortkomst af produkter påhviler virksomheden indtil leveringen til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og virksomheden bekendtgjort repræsentant, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt.
Artikel 12 – Varighedstransaktioner: Varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan en aftale, der er indgået for ubestemt tid og som har til formål at levere produkter (herunder elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, opsige når som helst under hensyntagen til de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.
Forbrugeren kan opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode og som har til formål at levere produkter (herunder elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, når som helst ved udløbet af den bestemte periode under hensyntagen til de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.
Forbrugeren kan opsige de aftaler nævnt i de foregående afsnit:
-
Når som helst uden at være begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
-
Mindst opsige på samme måde, som de blev indgået af ham;
-
Altid opsige med samme opsigelsesfrist som den, virksomheden har for sig selv.
Forlængelse
En aftale, der er indgået for en bestemt periode og som har til formål at levere produkter (herunder elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, må ikke automatisk forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
I afvigelse fra det foregående afsnit må en aftale, der er indgået for en bestemt periode og som har til formål at levere dagblade, nyhedsblade og ugeblade samt tidsskrifter, automatisk forlænges for en bestemt periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige denne forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med en opsigelsesfrist på højst én måned.
En aftale, der er indgået for en bestemt periode og som har til formål at levere produkter eller tjenester regelmæssigt, må kun automatisk forlænges for ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige med en opsigelsesfrist på højst én måned og en opsigelsesfrist på højst tre måneder, hvis aftalen har til formål at levere dagblade, nyhedsblade og ugeblade samt tidsskrifter, men mindre end en gang om måneden.
En aftale med en begrænset varighed til at levere dagblade, nyhedsblade og ugeblade samt tidsskrifter til bekendtskab (prøve- eller introduktionsabonnement) fortsætter ikke automatisk og ophører automatisk efter udløbet af prøve- eller introduktionsperioden.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren efter et år opsige aftalen når som helst med en opsigelsesfrist på højst én måned, medmindre rimelighed og retfærdighed taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 hverdage efter udløbet af fortrydelsesfristen som nævnt i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjeneste begynder denne periode, når forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen.
Forbrugeren har pligt til straks at informere virksomheden om eventuelle fejl i de angivne eller nævnte betalingsoplysninger.
I tilfælde af betalingsmisligholdelse fra forbrugerens side har virksomheden, med forbehold for lovgivningsmæssige begrænsninger, ret til at opkræve rimelige omkostninger, som tidligere er meddelt forbrugeren.
Artikel 14 – Klagebehandling
Klager over udførelsen af aftalen skal indsendes til virksomheden inden for 7 dage efter, at forbrugeren har konstateret manglerne, og skal være fuldstændigt og klart beskrevet.
Klager indsendt til virksomheden besvares inden for 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 14 dage svare med en modtagelsesbekræftelse og en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.
Hvis klagen ikke kan løses i fælles forståelse, opstår der en tvist, der kan indgå i tvistbilæggelse.
En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver andet.
Hvis en klage findes berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget valg enten erstatte de leverede produkter gratis eller reparere dem.
Artikel 15 – Tvister
På aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse almindelige betingelser gælder for, finder kun nederlandsk ret anvendelse. Også hvis forbrugeren er bosat i udlandet.